dijous, 14 de gener de 2016

Senyals Identitaris: La "Kabbalah" a l'arquitectura de Barcelona

Diàleg amb Heliona (4/2)

Senyals Identitaris: La Kabbalah a l’arquitectura de Barcelona

Han passat més de deu anys i, vés per on, aquests dies he rebut un correu electrònic d’una de les persones que em va censurar, desacreditar entre els acadèmics i va promoure el boicot al meu llibre “Les quatre columnes catalanes”  vetant la seva presentació a diversos municipis i als mitjans de comunicació, amagant  a tothom el meu històric protagonisme en la campanya de la restitució de les esmentades columnes i la meva interpretació del monument arquitectònic de Josep Puig Cadafalch.  Ara, més de deu anys després, rebo el seu correu electrònic, sense comentaris.  M’informa de la presentació  d’un llibre   que porta  per títol “La Barcelona de Cerdà. La càbala i la construcció de l’Eixample” de F. Xavier  Hernàndez Cardona i Mar H. Pongilupi. Ara, em fa saber aquest censor,  més de deu anys després que es publiqués el meu llibre “Les quatre columnes catalanes” en el qual parlo de la càbala, i  les quatre columnes de Montjuïc de Barcelona, de Josep Puig Cadafalch,[1] censurat i maleït per ell i altres que pensaven com ell, s’ha editat un llibre que parla d’un altre arquitecte català, Ildefons Cerdà en el qual es diu que  l’arquitectura de l’Eixample de Barcelona, està relacionat amb la càbala i el seu significatiu  Arbre  Sefiròtic, de la Vida o del Coneixement. I, ara, m’envia informació, com volen dir “mira n’hi ha un altre que també parla de la càbala i l’arquitectura que hi ha a Barcelona”
Contraportada del llibre. “La Barcelona de Cerdà. La càbala i la construcció de l’Eixample”
de F. Xavier  Hernàndez Cardona i Mar H. Pongilupi.
Arbre de la Vida, Sefiròtic o del Coneixement


Jo em plantejo preguntes entremig de records del present.  A aquests grans arquitectes, als quals s’hauria d’afegir Antoni Gaudí i d’altres: d’ on ens ve la tradició arquitectònica? Tenim alguna ancestral relació amb Hiram Abif i l’arquitectura del  rei Salomó i l’Orde dels germans cavallers del Temple del Rei Salomó ? Penso en lectures que he fet: en el regne del rei Salomó es va ensenyar la cultura de Baal o Bel[1] i Asherah quan era independent del Regne de Judà que adorava a Jahveh.  Reflexiono: Els baalites eren bel·lònides igual que ho eren els comtes de Barcelona. Hi ha alguna relació entre Ur de Caldea i els Urgell nobles catalans? La seva cultural era zodiacalista. Quan s’explicarà  a les escoles i universitats de Catalunya, Europa i arreu del món - em pregunto-  la interpretació zodiacal de l’art romànic, l’art nacional català? Ve a la meva memòria el llibre de Jean Hani  El simbolismo del templo cristiano. Un dels meus llibres de capçalera des de fa molts anys.
Flueixen els records de qüestions plantejades des de fa temps sense que hagi trobat  la resposta satisfactòria. Tal és el cas del topònim i cognom de terres catalanes “Homs” i la seva possible relació amb l’”Homs” de Síria, on actualment  l’Estat islàmic està destruint també els temples de Palmira;  i entre aquests, les quatre columnes que també  allí, igual que la muntanya de Montjuïc de Barcelona, la capital de Catalunya, hi eren plantades. Què representen? Ara fa uns anys les vaig relacionar amb la “Kabbalah”  el seu Tetragramma o quatre lletres sagrades i amb la Tetraktis hel·lènica  i en  el  temple d’Atenea Niké,  en la forma de quatre victòries alades.


Jordi Salat


[1] Hom pensa que també se  l’anomena “El” i en plural “Elhoim”




[1] No posa la “i” entre cognom i co-cognom perquè és un costum castellà que s’ha imposat subtilment a l’escrptura en català per a castellanitzar l’escriptura en llengua caalana. Remeto a l’escrit “El costum de oposar la “i” entre cognom i co-cognom” http://vernaclistes.blogspot.com.es/2007/10/el-costum-de-posar-la-i-entre-cognom-i.html