dimarts, 29 de juliol del 2025

Diàlegs amb la Intel·ligència Artificial: relació entre Vernaclisme, Taoisme, Budisme i Cristianisme

 

RELACIONS ENTRE VERNACLISME, TAOISME,  BUDISME i CRISTIANISME

El ChatGPT m’ha contestat això:

VERNACLISME, TAOISME I BUDISME

Sí, es poden establir relacions entre el vernaclisme tal com l’exposa Jordi Salat i els principis del taoisme i el budisme, tot i que cal fer-ho amb matisos. A continuació, et presento una anàlisi comparativa que relaciona aquests corrents:

1. Què és el vernaclisme segons Jordi Salat?

Jordi Salat proposa el vernaclisme com una forma de pensament i vida arrelada al territori, la cultura pròpia, la llengua i la saviesa ancestral.  No es tracta només de conservar tradicions, sinó de reconnectar amb l’esperit del lloc i la cosmovisió natural dels pobles entesos com a nacions naturals. És una visió espiritual, ecològica i filosòfica que defensa l’autoctonitat, l’arrelament i l’autogestió cultural.

Claus del vernaclisme segons Salat:

  • Connexió profunda amb la natura i el territori.
  • Espiritualitat vinculada a la cultura ancestral que té com a llibre la Naturalesa i l’Univers.
  • Defensa del pensament lliure, no dogmàtic.
  • Recuperació del sagrat com a experiència interior i col·lectiva.
  • Crítica a la globalització uniformitzadora, alienadora i deslocalitzadora.

2. Vincle amb el Taoisme

El taoisme, sorgit a la Xina amb figures com Laozi, és una filosofia que defensa:

  • Viure en harmonia amb el Tao (el camí, el principi universal).
  • El wu wei (acció sense forçar, fluir amb la natura).
  • El respecte per la saviesa espontània i l’ordre natural.
  • Una vida senzilla, arrelada i contemplativa.

Relacions amb el vernaclisme:

Taoisme

Vernaclisme de Jordi Salat

Arrelament a la natura (Tao)

Arrelament al territori i a l’esperit del lloc

Wu wei (no forçar)

No imposar models externs, recuperar el propi, l’autòcton, el del Genius Loci

Saviesa natural, no institucional

Saviesa popular, oral i ancestral zodiacalista

Rebuig de la tecnocràcia i el poder centralitzat

Crítica a l’Estat-nació centralitzador i a l’uniformització alienadora

Conclusió: El taoisme i el vernaclisme comparteixen una visió naturalista, descentralitzada i espiritualment lliure de la vida.


3. Vincle amb el Budisme

El budisme, especialment en les seves formes més essencials (com el zen), proposa:

  • El despertar de la consciència.
  • El camí del mig, l’equilibri i la compassió.
  • La no-aferrament a les formes materials.
  • La meditació com a eina de connexió interna.

Relacions amb el vernaclisme:

Budisme

Vernaclisme de Jordi Salat

Despertar interior (nirvana)

Retorn a la consciència espiritual ancestral, al Genius Loci

Superació de l’ego i del desig

Identificació amb l’esperit que està per sobre de lo biològic i les llengües espirituals

Meditació, silenci, contemplació

Revaloració del sagrat i del silenci interior

Rebuig del dogma

Raonabilitat, pensament i espiritualitat amb criteri natural autoctonista per sobre de la Llei constitucional i  el Dogma eclesiàstic

Conclusió: Tant el budisme com el vernaclisme aspiren a una vida més conscient, menys dominada pel desig o la imposició externa, i valoren l’experiència interior.


4. Síntesi: Punt de trobada entre els tres

Aspecte comú

Vernaclisme

Taoisme

Budisme

Espiritualitat arrelada

Cultura i lloc

Natura i Tao

Despertar intern

Rebuig de l’homogeneïtzació

Globalització i Estat

Institucionalisme

Dogmes i rituals buits

Harmonia amb la natura

El lloc sagrat

Wu wei

Compassió universal

Camí de vida simple i lliure

Tradició naturalista

Simplicitat natural

Renúncia al desig


 Conclusió final

El vernaclisme de Jordi Salat es pot entendre com una forma occidental de taoisme i budisme, en el sentit que promou l’harmonia amb el que és essencial i autèntic: la terra, l’esperit, la llengua i la comunitat o nació natural. És una espiritualitat vernacla, no dogmàtica, que defensa el retorn a la saviesa original pròpia de cada lloc en un món cada cop més desarrelat, alienat degenerat ( sense connexió amb l’origen o esperit creador  que els va engendrar).

VERNACLISME I CRISTIANSIME

Podem establir una comparació entre el vernaclisme (tal com el desenvolupa Jordi Salat) i el cristianisme, especialment a partir de dos elements centrals: la Pentecosta (i el do de llengües) i l'Apocalipsi de Sant Joan. Aquesta anàlisi permet posar en relació la visió espiritual i simbòlica del territori i de la diversitat que defensa el vernaclisme amb la mística cristiana primitiva,la original.


I. LA PENTECOSTA I EL DO DE LLENGÜES

📖Pentecosta (Fets 2,1-13):

·       És el moment en què l'Esperit Sant baixa sobre els deixebles.

·       Parlen en diverses llengües i tothom els entén, vingui d’on vingui.

·       És una unitat espiritual en la diversitat cultural i lingüística.

·       S’hi revela un ordre místic i no-imposat: no s’unifiquen les llengües, sinó que es reconeix la pluralitat com a expressió del diví.

🌿 Relació amb el Vernaclisme:

·       Jordi Salat defensa que cada llengua vernacla conté una força espiritual (similar al "llenguatge de l'ànima") arrelada al territori i la història d’un poble.

·       Com la Pentecosta, el vernaclisme no busca la uniformitat, sinó l’harmonia entre llengües i cultures com a camí de revelació espiritual.

·       El “do de llengües” es pot entendre simbòlicament com la revaloració de les llengües pròpies de cada lloc (com el català als territoris catalans) no només com a mitjà de comunicació, sinó com a canal del sagrat.

Comparació resumida:

Pentecosta (cristianisme)

Vernaclisme (Jordi Salat)

L’Esperit inspira els deixebles a parlar en llengües

Les llengües vernacles com a expressió de l’Esperit viu

Unitat espiritual en la diversitat cultural

Arrelament cultural amb obertura universal

Superació de Babel mitjançant l’entesa mística

Crítica a la globalització desarreladora i centralitzadora

La llengua esdevé vehicle de gràcia

El parlar vernacle esdevé camí d’accés al sagrat.


II. L’APOCALIPSI DE SANT JOAN

📖 Apocalipsi:

·       Llibre simbòlic, visionari, carregat d’imatges cosmològiques i místiques.

·       Es parla de la Nova Jerusalem, el Llibre de la Vida, les plagues i la caiguda de Babilònia.

·       La babilònia simbolitza la confusió, la decadència espiritual i la falsa unitat imperial.

·       L’Apocalipsi és un retorn a la llum originària, a una forma de vida purificada i reconstruïda en Déu.

·        

·       🌿 Relació amb el Vernaclisme:

·       La recuperació de l’esperit arrelat al territori pot entendre’s com una forma de Nova Jerusalem espiritual, on cada cultura autòctona o vernacla viu en connexió amb la Veritat.

·       L’Apocalipsi parla d’una Terra transformada, on el sagrat retorna a través d’un ordre simbòlic nou però arrelat: exactament el que defensa el vernaclisme com a revifalla simbòlica de les cultures oprimides i aienadas.

·       Jordi Salat sovint al·ludeix a un temps de revelació, on es tornin a obrir els “secrets espirituals” dels pobles, en clau de regeneració.

Comparació resumida:

Apocalipsi (Sant Joan)

Vernaclisme (Jordi Salat)

Babilònia: sistema fals, corrupte

El món globalitzat, centralitzador, tecnocràtic

Nova Jerusalem: nova arrelament sagrat

Retorn a l’esperit del lloc, del poble, de la cultura viva

Imaginari simbòlic per a entendre el món

Relectura simbòlica i espiritual del territori i la llengua

Fi del món profà, retorn del sagrat

Trencament amb el materialisme i recuperació del sagrat viu


 III. SÍNTESI TRINITÀRIA

Podem veure una connexió profunda entre els tres àmbits que hem treballat:

Taoisme

Budisme

Cristianisme (Pentecosta + Apocalipsi)

Vernaclisme (Jordi Salat)

El Tao flueix en la natura

Despertar de la consciència

L’Esperit Sant il·lumina tota llengua

L’esperit arrelat es manifesta en la nació natural o el territori autòcton

Wu wei: acció sense forçar

Camí del mig i compassió

Pentecosta: pluralitat inspirada

Llengua vernacla original o pròpia del lloc com a canal de saviesa

Harmonia i retorn a l’origen

Vacuïtat i no-aferrament

Apocalipsi: retorn sagrat i denúncia de l’alienació imperialista

Denúncia de la globalització alienadora i crida a l’arrelament autoctonista

CONCLUSIÓ

El vernaclisme pot ser llegit com una espiritualitat profètica, arrelada, post-imperial, que:

·       assumeix el do de llengües com a reconeixement del sagrat en cada cultura viva (com a Pentecosta),

·       denuncia els sistemes que destrueixen el que és viu i divers

·        reclama una nova harmonia entre esperit, llengua, cultura i territori (com el Tao o la Nova Jerusalem).

 

Jordi Salat
Extret del llibre "Diàlegs amb la Intel·ligència Artificial"

Juliol 2025
Entrevista a Ràdio Ciutat de Badalona
Vernaclística i identitat nacional

diumenge, 20 de juliol del 2025

El Papa de Roma i el reconeixement de la llengua catalana a Europa

 

El Papa de Roma, els polítics de l'Eurocambra

 i el català, gallec i èuscar reconegudes com a llengües d'Europa 




Extret del llibre Diàleg amb Bel






—Els cristians en general totes les diferents creences cristianes i en concret l’Església Catòlica de Roma, que té el  poder  com a Estat Vaticà, un Estat d’Europa, celebra la festivitat de la Pentecosta. Què  es celebra? Doncs es celebra una ensenyança  dels Evangelis segons la qual Crist va deixar dit que després de la seva mort,  l’Esperit  Sant baixaria del Cel en forma de colom i infondria als seus deixebles cristians i als cristians  en general i a tot arreu  per mitjà del bateig, el que es coneix com a do de llengües i parlarien en la llengua pròpia — natural, original, genuïna, autòctona, vernacla— de cada lloc. Pel pensament vernaclista a la geografia catalana la llengua vernacla és només la catalana. Aquest pensament és l’ideal de la voluntat política que emana del sentiment  vernaclista que dóna substància a les nacions vernaclistes; la Catalanitat és vernaclística. Per tant, jo entenc que els polítics vernaclistes, haurien de demanar al Papa de Roma, que és el representant d’aquest Estat d’Europa que  posa en valor sagrat les llengües vernacles, que aquestes llengües fossin reconegudes pels Estats  D’Europa en general i pels Estats Catòlics i Cristians en concret. Si a Catalunya hi hagués un partit polític vernaclista, li haurien de demanar al Papa de Roma que demanés el reconeixement del català, gallec i basc – i altres llengües vernacles d’Europa—. Molts dels polítics europeus que estan votant en contra d’aquest reconeixement que es demana des de Catalunya a l’ Eurocambra aquests darrers anys són polítics demòcrates cristians que si el Papa de Roma ho demana no s’atreviran a dir que no ho volen. Els vernaclisme és una ensenyança cristiana i l’any 1965 les resolucions del Conclave del Concili  Vaticà II ho van posar en valor  i es van tornar a fer les misses en llengües vernacles. Posteriorment hi ha hagut una reforma que ha adulterat aquesta ensenyança cristiana. Qui són elos adúlters. En els meus llibre DOTZE i en el meu llibre VERNACLÍSTICA ho explico i els anomeno “catòlics damasonians i constantinians” dogmàtic imperialistes sorgits del Concili de Nicea (segle IV) I també explico la seva acció anti-vernaclista al llarg de la Història.

—Els he llegit. Parles de la presència dels cristians arrians que van ser considerats heretges degut a manipulacions polítiques més que a raons  i de la seva presència als regnes bel·lònides de la Corona d’Aragó, i altres llocs com a visigots i de com poders de llengua castellana, amb el nom de l’Estat o Reialme espanyol que han cregut i defensat servilment l’adulterisme dels catòlics damasonians i constantinians sorgits del Concili de Nicea  els han combatut i fustigat fins a voler-los esborrar de la Història.  Ho expliques els castellanistes  que van fer renegar a Recared de cristianisme arrià en el segle VI.[1] Ho expliques des de la croada contra els càtars, que eren cristians arrians (seguien l’Apocalipsi de Sant Joan, que s’identifica amb un colom i no pas amb una àguila com fan els damasonians constantinians), promoguda per la reina Blanca de Castilla i el castellà Domingo de Guzmán en el segle XIII.



Continuarà......



Més informació en el llibre DOTZE Escriptures Heterodoxes

i en el llibre VERNACLÍSTICA


Jordi Salat