dimarts, 14 d’octubre del 2025

Vernaclisme, Colonialisme i Democràcia

 

Vernaclisme, colonialisme i democràcia


Si els colons poden votar, els colons poden decidir. I què voten? Imposar el marc legal de la seva llei sense esperit, la seva colonització alienadora i antinatural.

 

“Arrelar és potser la necessitat més important i més desconeguda de l’ànima humana.” — Simone Weil—.

 

I. El vernacle com a expressió de la vida

El vernaclisme neix del reconeixement d’una veritat elemental: que tota vida autèntica sorgeix d’un lloc, d’un temps i d’una relació íntima amb allò que l’envolta. El que és vernacle no és simplement local o folklòric, sinó orgànic —una expressió viva d’un territori que es diu a si mateix a través dels seus habitants, de la seva llengua, de les seves formes culturals, de treball i d’afecte.

Ser vernacle és deixar-se travessar pel paisatge fins que aquest esdevé llenguatge. És comprendre que el territori parla —però que només pot parlar si hi ha algú que escolta. Quan el vincle entre la terra i l’ésser que la viu es trenca, quan el parlar s’esdevé una tècnica i no un ressò del món, el que s’apaga no és només una cultura: és una manera d’existir que emana de la voluntat d’un Alè Creador relacionat també amb que s’anomena Déu.

El vernaclisme, en aquest sentit, es més que una ideologia, més que una identitat; és una ecologia espiritual i cultural. El seu marc referencial també és l’Ecolingüisme. És la consciència que el sentit no es pot fabricar des de fora, sinó que creix des de dins, com una arrel. El seu contrari és el colonialisme, que actua com una força de desarrelament, imposant una mirada aliena i alienadora sobre el que era ple i tenia ànima i sentit en si mateix.

II. El gest colonial: imposar la forma sobre la vida

El colonialisme no comença amb l’arribada d’un exèrcit, sinó amb una manera de mirar. És el gest de qui, contemplant un territori, el veu com una “possessió” i no com un món amb ànima. L’acte colonial consisteix a substituir la veu del lloc per la veu de l’amo, a convertir la diversitat viva en matèria uniforme.

Quan els colons arriben —siguin soldats, missioners, buròcrates  o tecnòcrates— el primer que fan no és destruir les cases, sinó renombrar les coses. Canvien els noms dels rius, dels pobles, de les plantes; transformen les paraules vernacles en paraules de domini. Canvien les paraules plenes d’esperit i de vida en paraules buides, alienes, alienadores i sense significat transcendent. En aparença, és una operació lingüística; en realitat, és un exorcisme simbòlic: extreure l’esperit del lloc per substituir-lo per un dogma al que anomenen sovint anomenen “constitució” que destrueix l’obra genuïnament natural. La llei mata l’esperiti vivifica. Generen un canvi de mentalitat que mata els éssers humans —l’Humanisme —com a subjecte i el fa viure com a objecte servil.[1]

Aquesta operació es reitera una i altra vegada en la història. Els imperis antics, els projectes nacionals moderns i els mercats globals contemporanis comparteixen aquest mateix impuls: reduir la pluralitat dels mons a un únic model de «monolitat» —neologisme que vol dir el contrari de pluralitat— que fa que una de les parts del conjunt s’escampi fora del les seves fites naturals destrueixi la resta de les parts tot provocant la mort del conjunt. La colonització, sota la seva forma antiga o neoliberal, no és res més que la violència de la uniformitat. «La unitat mata, el conjunt vivifica» —aquest és el meu lema vernaclístic—.

El vernacle— jo crec que la normativa de la llengua catalana hauria de recuperar l’article neutre «lo» i poder-ne dir «lo vernacle» —resisteix aquesta reducció perquè és irreductible. No es pot traduir completament ni desarrelar sense perdre el sentit original, el gènesi, el genos. El seu llenguatge és el de la vida mateixa.

III. L’aniquilació del caràcter genuí

Quan un poble és colonitzat, el que es perd no és només la llibertat política, sinó la continuïtat simbòlica del seu ésser. El colon—colonista o colonialista—, conscient o no, busca anorrear el caràcter genuí del lloc perquè aquest li recorda la seva pròpia artificialitat antinatural, aliena al lloc on troba com a habitant de caràcter hostil amb el medi ambient —mitjà ambiental o hàbitat—.

Allò que és genuí —el cant, la festa, el mot, la manera d’anomenar el vent i les manifestacions materialistes de la Creació i el Seu Alè Creador— és insuportable per a qui vol ocupar el Seu espai com a amo, perquè no el pot controlar. Per això el colonitza: per silenciar el que no entén. El colonitzador quan recita la oració del Parenostre, quan diu «Faci’s la Vostra voluntat» ho fa hipòcritament; per dins, amb la seva mentalitat, pensa: «Faci’s la meva voluntat»

El colonialisme és una pedagogia del silenci. Obliga als vençuts a parlar en llengua aliena, —la de l’ètnia o dogmatisme antinatural— la que ostentarà el poder anti-vernaclista;a obeir la seva llei i el seu marc constitucional;  a pensar en categories alienes, a veure’s des de fora, com a objecte, no com a subjecte.[2] La seva victòria més profunda no és militar ni econòmica, sinó psicològica i simbòlica: fer que els habitants del territori s’avergonyeixin de ser com són.

Quan una llengua vernacla és substituïda per una llengua aliena, no només es perden paraules, sinó móns de significat original i emanacions de l’Alè Creador. Cada mot  vernacle conté una manera de percebre, d’afectar, d’ordenar la realitat. Quan aquesta mirada desapareix, el món es torna més pobre, més inhumà, més antinatural, més plè de mentides, més diabòlic.

El colonitzador no sols vol governar la terra, sinó també reconfigurar l’imaginari. La seva democràcia és, sovint, una façana per legitimar aquesta domesticació maliciosa i antinatural. És la democràcia dels que permeten votar sobre qüestions secundàries, però que ja han decidit les essències: l’economia, la llengua, el model de vida, el sentit mateix del progrés.

IV. La democràcia com a màscara del domini

“La llibertat no consisteix a triar entre opcions imposades, sinó a crear les pròpies formes de vida.” — Raimon Panikkar—.

En molts territoris colonitzats, la democràcia s’ha convertit en una retòrica del control. L’imperi ja no necessita soldats si pot administrar el consentiment. Promou migracions alienadores. Allà on abans hi havia ocupació, ara hi ha procediment; allà on hi havia violència, ara hi ha un relat prefabricat maliciosament.

El colonialisme modern s’ha refinat: ja no esclavitza amb cadenes, sinó amb formularis i pantalles. Amb relat de propaganda en lloc de culturització humanista. El seu poder no s’imposa per la força, sinó per la seducció: promet igualtat i progrés mentre dissol tota diferència i amb formes artificials buides el contingut dels veritables mots i la seva essència.

Aquesta nova forma de domini pot anomenar-se colonialisme democràtic, i és potser més perillosa que les anteriors, perquè actua en nom del bé. És allò que també se’n diu «els falsos profetes». Substitueix el dret a l’arrel original del vernaclisme per l’obligació d’obeir la llei de la seva alienadora constitució que és configuradora d’un marc legal alienador. Proclama llibertat, però només dins els límits d’aquest marc legal alienista. Concedeix veu a tothom, però exigeix que tots parlin i actuïn d’acorde en aquest marc cultural i legal alienista i alienador que fa esclaus servidors de la llei i no pas humans lliures com sí que ho són aquells que viuen dins el marc del vernaclisme basat en l’Alè Creador, la genuïnitat del lloc on habiten.

Així, la democràcia deixa de ser una forma de convivència i esdevé un mecanisme d’esclavització. Quan els pobles vernacles reclamen sobirania, els acusen falsament de ser il·legals, racistes i tots els adjectius que consideren necessaris amb la finalitat de desprestigiar-los i desqualificar-los maliciosament. Si han de dir mentides,les diuen. No tenen amor per la veritat ni sentit de l’ètica. El seu sistema a vegades admet la diversitat vernaclística, ho fa, però, de forma aparent, de forma encoberta en realitat fa tot el possible per a destruir-la.

V. El colon simbòlic i l’aniquilació de l’imaginari

El colonialisme no desapareix amb les independències polítiques; simplement canvia de forma. Esdevé colonialisme mental: un sistema d’imatges, valors i expectatives que desplaça el centre de la vida cap a fora; aliena.

Els mitjans de comunicació globals, les xarxes, la publicitat, les migracions de caràcter alienista i el turisme actuen com a nous aparells colonials. Fan que cada lloc es contempli com a perifèria d’un centre llunyà: el centre del poder econòmic, del prestigi cultural, del model de vida “avançat”.

L’individu vernacle, sotmès a aquesta pressió, acaba desitjant el que el colon li proposa. Vol parlar com ell, vestir com ell, pensar com ell. El resultat és una auto-colonització, més subtil i devastadora que la conquesta física.

Quan un poble adopta l’estètica i el relat de l’amo, deixa d’escriure la seva pròpia història. I quan això passa, l’imperi ja no necessita ocupar-lo: el poble mateix perpetua la seva submissió.

La resistència, per tant, no és només política, sinó imaginativa. Recuperar el vernacle vol dir reaprendre a imaginar des del lloc, a construir sentit sense dependre de models alienistes i alienadors anti-naturals.

VI. Vernaclisme com a antídot i renaixença

“El Tot és en tot.”— Lema vernaclístic—

El vernaclisme proposa una inversió radical del gest colonial: en comptes de projectar una forma sobre el món, escoltar el món fins que ell mateix prengui forma. Aquesta escolta és la base d’una nova democràcia, no de les institucions artificials, sinó de la vida original. La de la mentalitat que sap i entén que Adam vol dir Terra i Eva vol dir Vida. El vernaclisme té aquesta mentalitat, la «mentalitat adàmica i evangèlica». 

Ser vernacle és participar en una democràcia de la naturalesa: cada ésser té el seu lloc, la seva veu, la seva funció dins el conjunt. No hi ha jerarquia entre el roure i el margalló, entre la paraula i el silenci. Només hi ha relació i equilibri.

Aquesta visió pot semblar utòpica, però és profundament realista: cap civilització pot sostenir-se si destrueix les seves arrels. El vernaclisme recorda que la llibertat no és separació, sinó connexió lúcida amb allò que ens sosté.

Quan un poble recupera el seu caràcter vernacle, no es tanca en si mateix, sinó que reobre la comunicació amb el món des d’un lloc viu. Allò que és arrelat pot ser universal; allò que és desarrelat només pot ser buidor infructosa.

VII. El camí de retorn: reaprendre a veure

La reconstrucció vernacla no passa per decret, sinó per una reeducació de la mirada. Cal tornar a veure el que el colonialisme ens ha fet oblidar: la presència de l’esperit en les coses, la intel·ligència de la terra, la dignitat de les formes naturals i ecològiques

El primer pas és recuperar la llengua com a espai de veritat. En cada paraula vernacla hi dorm una visió del món que espera ser despertada. La llengua vernacla no és un instrument mecànic sinó que és un camí; i només qui fa aquest camí pot dialogar veritablement amb els altres. És un camí, i és també una casa, un marc referencial.

El segon pas és reapropiar-se del temps. El colonialisme imposa la pressa, el rendiment, la lògica del creixement infinit. El vernacle, en canvi, coneix els ritmes de la germinació i de la maduresa. La democràcia vernacla serà aquella que torni a respectar els cicles de la vida, la pausa, el silenci i la festa.

Finalment, cal reconnectar el polític amb el sagrat —no en sentit dogmàtic, sinó ontològic. La democràcia autèntica és una forma de reverència envers la vida original, la paraula viva, la de l’esperit. Sense aquesta dimensió, degenera en administració sense sentit de cap mena; sense sentit dins el món temporal i sense sentit de transcendència. Sense el sentit de la Vida.

VIII. La falsa universalitat i la veritable comunió

El colonialisme s’ha disfressat sovint d’universalitat. Ha dit: “som tots iguals”; i també ha dit «la nostra llengua és la llengua de tots» Ho fa cínicament per poder imposar un model únic. Però la igualtat sense diferència és mort. La veritable universalitat només pot néixer del diàleg de les arrels, no de la seva negació.

El vernaclisme no rebutja el món global, però el vol reorientar. No es tracta de tancar-se, sinó d’afirmar: “només el que té arrel pot donar fruit”. L’universalisme colonial és genocida perquè fa que una part destrueixi la resta de les parts que integren el Tot i provoca la mort del Tot. El colonialisme demana unitat; el vernaclisme demana conjuntament.

Quan un territori retroba la seva veu, contribueix a la simfonia del món. L’objectiu no és tornar a un passat idealitzat, sinó redescobrir la força creadora de la singularitat. La democràcia vernacla és la que permet a cada poble ser plenament ell mateix, perquè només així pot participar plenament en el comú, en el conjunt holístic.

IX. Democràcia de la terra

“La terra no pertany a l’home; l’home pertany a la terra.”
— Proverbi indígena americà

El vernaclisme proposa entendre la democràcia com un ecosistema de relacions. En aquest sentit, una comunitat només és lliure quan s’integra i respecta l’equilibri del lloc que l’alimenta espiritualment i econòmicament; podríem dir: ecològicament.

La democràcia colonialista és per definició antiecològica: veu la terra com a recurs i no com a mare. D’aquí prové la seva arrogància: creure que pot extreure indefinidament sense retornar; no estima la terra, el lloc, només l’explota materialment i prostitueix

La democràcia vernaclista estima la terra, el lloc, és biocultural—humanisme té lligams amb la terra, amb l’hàbitat—, naturalista i ecologista. És el reconeixement mutu entre les formes de vida. És la política del respecte. No hi ha llibertat possible si la natura és esclava, i lo natural prostituït; no hi ha democràcia si els esperits del territori són alienats o exiliats.

Aquest és el punt on el vernaclisme esdevé més que una doctrina: esdevé una espiritualitat de la reciprocitat entre humans i naturalesa. Ens recorda que no som amos del món, sinó part del seu organisme viu.

X. Postcolònia o revernaclització?

El futur depèn de si som capaços de passar de la postcolònia a la revernaclització. La democràcia colonial viu encara a l’ombra de l’imperi, traduint-se contínuament segons els seus codis; la segona es reconstrueix des de dins, confiant en la saviesa i l’esperit  o alè del propi lloc; del Genius Loci.

Revernaclitzar és replantar les arrels allà on el sòl ha estat erosionat. És tornar a mirar el paisatge —que ha sigut desvernaclitzat pels poders alienistes—de caràcter democràtic, republicà o monàrquic al llarg de la Història—, com una escriptura sagrada, i la llengua com un riu, un camí, una casa, que connecta generacions amb l’origen i comporta l’alè que pot construir el futur i fer viure el present amb plenitud.

En una època de crisi ecològica i cultural global, el vernaclisme pot ser el camí d’una nova llibertat: una llibertat arrelada, capaç de reconèixer la interdependència com a font de força.

Només el poble que s’estima la seva arrel pot parlar amb el món sense por de desaparèixer-hi. El que oblida el seu origen, esdevé instrument d’altri.

XI. Cap a una democràcia vernacla

La democràcia vernacla és aquella que no separa l’home de la terra ni la paraula de l’experiència. És una democràcia dialogal, en què cada decisió és un acte de correspondència amb el lloc.

No es tracta només de votar, sinó de participar en la respiració comuna, combregar amb la terra i l’univers. Aquesta democràcia mesura en vincles; no s’imposa, sinó que germina.

Un poble que escolta la veu de la terra o lloc on viu aprèn a governar-se. Aprèn a ser persona; habitant, abans que ciutadà.

Revernaclitzar la democràcia és retornar-li el seu sentit primer: demos no com a massa, sinó com a comunitat viva; kratos no com a poder, sinó com a força creadora.

Quan el «demos» és desarrelat, el kratos esdevé tirania. Quan el demos és arrelat, el «kratos» es converteix en harmonia.

XII. Epíleg: el silenci del lloc

“Allí on la llengua genuïna o vernaclista mor, mor també la possibilitat de conèixer, dir i viure la veritat.”(Jordi Salat)

Tot comença i acaba en el silenci del lloc. El colonialisme és soroll: imposa, aliena, buida de contingut original. El vernaclisme és escoltar: atendre i entendre el què i quan l’alè parla en els diversos llocs naturals del món.

Potser el camí de la veritable democràcia és aquest retorn al silenci creador, al punt on cada ésser pot expressar-se sense ser anul·lat. Potser el futur no depèn d’inventar més estructures, sinó de recordar com es viu amb la veritat.

En un planeta saturat d’informació i de dominis invisibles, l’acte més revolucionari potser sigui simplement aquest: arrelar. Arrelar no com a tancament, sinó com a obertura. Arrelar per poder florir, parlar, estimar i compartir sense por holísticament i viure conjuntats. Aquest podria ser el camí de la veritable pau al món i l’harmonia holística en la que totes les parts conformen un conjunt universal.

Arrelar és obrir-se al món des de la plenitud del propi lloc. El futur no serà postcolonial, sinó revernacle, si sabem tornar al silenci creador del territori i deixar que ell ens torni a parlar.

Com recorda Abdulrazak Gurnah, guardonat amb el Premi Nobel de Literatura 2021 per la seva «commovedora descripció dels efectes del colonialisme i del destí dels afectats», la veritable llibertat comença quan s’escolten les ferides de la història i es restitueix la veu als qui van ser silenciats.

El vernacle no és un residu del passat: és la llavor del demà. I només una democràcia que sàpiga honorar-lo podrà dir-se realment humana.


Jordi salat

josalort@hotmail.com 

14 d’Octubre de 2025



[1] Recomano la lectura del Llibre “Subjecte” de mossèn Lluis Maria Xirinacs

[2] Op. Cit. “Subjecte” de mossèn Lluis Maria Xirinacs

diumenge, 12 d’octubre del 2025

DONALD TRUMP I CRISTOFOR COLOM (3) "Christopher Columbus"

 


Tanslation of the Catalan language with A.I.

Christopher Columbus and the U.S. Capitol: 

The Hidden Politics Behind a Falsified Flag

A painting of Christopher Columbus in the U.S. Capitol hides a historical distortion  replacing the true banner of the Crown of Aragon with the flag of Castile and León. This article uncovers how political manipulation of art has shaped the narrative of Columbus, Spain, and Catalonia.

A Painting That Rewrites History

In January 2021, El Punt Avui published an article titled A Historic Impeachment, noting that during the U.S. House of Representatives debate on Trump’s incitement to insurrection, a large painting of Christopher Columbus could be seen hanging in one of the Capitol’s grand rooms.

In that painting, Columbus is shown holding a flag — the banner of Castile and León.
But was that truly the flag that flew over his ships in 1492?

The answer is no.

The True Emblem of the Catholic Monarchs

The authentic flag of the Catholic Monarchs in 1492 bore not only the Castilian and Leonese emblems, but also the heraldry of the Crown of Aragon:
the four red bars on a golden field, representing the House of Barcelona and the Principality of Catalonia, rulers of Sicily and other Mediterranean realms.

This composite coat of arms reflected the union of several kingdoms — Catalonia-Aragon, Castile, León, Granada, and Sicily — under Ferdinand II and Isabella I.
Anyone can verify this authentic version online or at the Muelle de las Carabelas museum in Palos de la Frontera (Huelva, Andalusia), where the correct heraldry can still be seen on the replica ships of Columbus.

Why Was the Flag Changed in Washington?

The painting displayed in the U.S. Capitol was created by John Vanderlyn, a New York artist active in the early 19th century.

But who instructed or influenced him to replace the historical flag with a purely Castilian one?

This change is not a trivial detail.
It subtly reinforces a centralized Spanish narrative that erases the Catalan-Aragonese component of Columbus’s world — shaping how Americans, tourists, and policymakers perceive both Columbus and Spain’s historical identity.

Historical adulteration, even in art, is not neutral.
It shapes mentalities, influences politics, and perpetuates injustice.

Columbus, Rewritten and Misunderstood

Over the centuries, Columbus’s figure has been manipulated — from hero to villain — according to political needs.

Today, he is often condemned as a symbol of oppression, yet few recall that he may have defended indigenous people against abuse by Castilian nobles, as dramatized in Ridley Scott’s 1492: Conquest of Paradise (1992), written by Roselyne Bosch, an Occitan of Catalan descent from Avignon.

In one memorable scene, Columbus stops a Castilian named Alonso from mistreating an indigenous man, forcing him to dismount his horse — a gesture of moral authority and humiliation for a nobleman. Alonso’s warning that “people at Court” opposed Columbus reflects the internal hostility between Castilian and Catalan-Aragonese factions at the Spanish court.

Without Truth, There Can Be No Democracy

False history creates false consciousness.
And without historical truth, there can be no justice, nor genuine democracy.

The Catalan people, historically part of the Crown of Aragon, continue to seek recognition of their cultural and political identity — much as Californians once sought independence from “New Spain” in the 19th century, achieving it between 1846 and 1851.Catalonia expressed a similar aspiration in the 2017 independence referendum, declared illegal by the Spanish state.

A Call for Historical Clarity

When I saw that image in El Punt Avui — the painting of Columbus under a falsified flag in the U.S. Capitol — I thought:

perhaps Friends of Catalonia and California should organize a series of English-language conferences in California and other U.S. cities to explain these historical truths to Americans.

The dialogue between Catalonia and California could help expose how art, history, and politics intertwine — and how truth, once obscured, can still be reclaimed.


If Mr. Trump watched Ridley Scott's film 1492, he would see a scene in which "Colom" defends an indigenous person against the hostile and contemptuous treatment of a certain Alonso and the threat that this Alonso makes to "Colom" telling him that he has enemies in the court of Castile; in fact, they are the ones who were with the Castilian judge Bobadilla who had "Colom" imprisoned on charges of sedition and embezzlement. The same accusation that was made by the Castilian judge Llarena against Carles Puigdemont, president of the Generalitat of Catalonia, when the Referendum in Catalonia was promoted on October  2017 October 1

year 1492, year 2017 

nothing new under the sun

nothing new in the "Spanish" world

The lie is alive under Spanish rule, the Catalans know it,



Mr. Trump,

I  want to think that you to love the truth, 

Please, change the flag. 

It will change the view of History, 

you can change the future, 

the truth is the path where peace is found

the original is this one


in Catalan, pending translation with A.I.





                       

To be continued…

Jordi Salat

josalort@hotmail.com