VALÈNCIA I LA JERUSALEM CELESTE
Una hipòtesi amb
una explicació que pot tenir un sentit significatiu al voltant de la Muralla
Cristiana de la ciutat de València construïda per un rei català
València
En el segle XIV, Pere III, català nascut a Balaguer
(Lleida) rei dels regnes de la Corona d’Aragó va fer construir una muralla amb dotze portals a la ciutat de València quan era un dels regnes
de la Corona d’Aragó. Perquè dotze
portals?
Els historiadors materialistes diuen que va ser per motius
de defensa contra atacs hostils o invasions foranies. La meva hipòtesi és
diferent.
Per començar el meu raonament he de parlar de qui era
aquest rei català a qui es coneix com a Pere el Cerimoniós, dit el del Punyalet.
També se’l coneix com a rei Pere IV de la Corona d’Aragó i Pere III del
Principat de Catalunya.
Els historiadors oficials o acadèmics en lloc de Pere III
del Principat de Catalunya acostumen a presentar-lo com a Pere III de
Catalunya-Aragó. És evident que hi ha una doble línia identitària en aquest rei
català nascut a Balaguer (Lleida). Per una banda tenim rei Pere IV de la Corona
d’Aragó i per altra li diuen Pere III de Catalunya–Aragó.
A mi em sembla que
això comporta una confusió. Si era Pere IV d’Aragó i Pere III de Catalunya,
perquè li diuen “Catalunya-Aragó”? Era Pere IV per la banda aragonesa i Pere
III per la banda catalana.Cal
tenir-ho clar: Catalunya era Principat de Catalunya. I dit això, cal tenir
present que, tant la Corona d’Aragó les relaciono amb els bel·lònides i els comtes de Tolosa de
Llenguadoc (Occitània). Peronella d’Aragó era filla de l’occitana o aquitana d’Agnès d’Aquitània.
El principat de Catalunya tenia en el comte de Barcelona una relació amb els
bel·lònides atès que els avantpassats del comte Guifré, eren Guifré d’Arrià, i
Bel·ló de Carcassona i Guillem de Tolosa. El comte de Barcelona, i això és molt
important per la meva argumentació, tenia relació amb la nissaga que ostentava el títol de rei de
Jerusalem.
El denominador comú que es troba a l’arrel original de lo aragonès i
lo català hi trobem lo occità i com a substància de tot plegat, lo bel·lònida,
que ens porta a Bel, la divinitat fenícia d’arrel camita, descendent de Cam el
fill de Noè coneguda també amb el nom de Baal a Cartago. Bel es considerat en
el panteó cananeu o camita, el Senyor
del Cel i la seva esposa Astarteh o Isthar, la Senyora del cel. D’aquí ve que
el mot Bel·lò, vol dir Senyor. Així aquest títol de Bel·ló, com
per exemple Bel·ló de Carcassona, avantpassat del compte Guifré d’Arrià i del
comte Guifré de Ripoll i de Barcelona, el trobem escrit en català com a Senyor, com per exemple Senyor
de Montcada.
Així doncs, cal situar al rei Pere IV d’Aragó i III del Principat de
Catalunya, en el marc referencial que inclou la figura del rei de Jerusalem
títol que està relacionat amb els bel·lònides i la llengua occitana o llengua
d’oc. El primer rei de Jerusalem i
protector del Sant Sepulcre de Crist, va ser
l’any 1099, Godofredo de Bouillon,
nom escrit en llatí que a mi em sembla que es tradueix en català com a
Guifré de Bouill, o “Bouhil” si es té en
compte l’arrel occitana. Si mirem la llista de reis de Jerusalem veurem que hi
ha un lligam amb personatges occitans i aquitans com és el cas d’Agnès de
Peitèu (Aquitània) l’occitana mare de Peronelha
d’Aragó, que es relacionen amb els bel·lònides, els reis de la Corona
d’Aragó i el comtat de Barcelona. L’any
1268 i fins el 1284 Hug I de la Casa de Peitèu – Poitiers en francès o langue d’oil-, va ser rei de Jerusalem.
Es pot establir una relació dins d’aquest marc referencial amb el fet
que aquest rei català Pere IV / III
nascut a Balaguer fes construir una muralla amb dotze portes a la ciutat
de València, capital del regne de València i que aquestes dotze portes es
puguin relacionar amb la ciutat de Jerusalem? Jo crec que si. I més si tenim en
consideració la religiositat d’aquest rei conegut amb el sobrenom de “el del
Punyalet”.
Abans però considero oportú explicar d’on li venia el sobre de “el del
Punyalet”. No he trobat cap explicació entre els historiadors acadèmics
oficialistes.
La meva explicació és que probablement està aquest sobrenom de
“el del Punyalet” estigui relacionada
amb la identificació del rei Pere IV / III
amb el pensament cristià expressat en el Pugio Fidei, de fra Ramon Marti del castell de Subirats (Alt Penedès). Pugio Fidei traduït al
català vol dir Punyal de la Fe. Aquest
llibre era present entre els reis de la Corona d’Aragó des dels temps del rei
Jaume I, de qui Ramon Marti era assessor i va tenir quelcom a veure en la
Disputa de Barcelona que va acabar amb l’expulsió dels jueus fariseus
jahvehistes dels regnes de la Corona d’Aragó. Aquest
frare, Ramon Marti del castell de Subirats (Alt Penedès) està relacionat amb
el convent de Santa Caterina de Barcelona i Santa Caterina és el nom del
monestir del Mont Sinaí. Pensant
en aquests referents trobo significatiu que el nom de dues de les dotze portes
de la muralla de València, portessin el nom de Porta de Santa Caterina i Porta
de la Santa Creu.
Exposats aquest arguments, ara explicaré per quin motiu relaciono València amb Jerusalem en funció de les dotze
portes de la muralla construïda pel rei català nascut a Balaguer com a rei dels
regnes de la Corona d’Aragó d’arrels culturals i històriques occitanes i els
nobles bel·lònides en els temps en que el regne de València en formava part. Ho
relaciono amb allò que diu Sant Joan en el llibre escrit en llengua hel·lènica
titulat Llibre de l’ Apocalipsi, que
traduït al català vol dir Llibre de la Revelació.
Aquest era el llibre de lectura habitual dels cristians albigesos o càtars. Ho
torno a dir ja que és significatiu: l’Apocalipsi o Llibre de la Revelació, és
un llibre escrit en llengua grega o hel·lènica, no pas en llengua hebrea. En el
capítol 21 d’aquest llibre parla de “les
dotze portes de la Jerusalem celeste” quan explica la revelació que va
tenir. Ens diu el següent: “Aleshores va
venir a mi un àngel dels set àngels que tenien set copes i va parlar amb mi
dient vine amb mi jo et mostraré la núvia de l’anyell. I em va portar amb
l’Esperit a un alta i gran muntanya, el Mont Sió i va ensenyar-me una gran
ciutat, la Jerusalem Celeste
que baixava del Cel, de Déu, i tenia la Glòria de Déu i un resplendor semblant
a un pedra preciosa, diàfana com de cristall i tenia un mur gran i alt amb dotze
portes i a les dotze portes, dotze àngels, i uns noms escrit a les dotze
portes que són les dotze tribus ( o nacions) d’Israel. A Orient tres portes; al
Nord, tres portes;al Sud tres portes; al Ponent tres portes. I el mur de la ciutat celeste tenia dotze
fonaments i en aquests fonaments hi estaven escrits els noms dels dotze
apòstols de l’Anyell.
L’Anyell, segons la meva interpretació, fa referència a la constel·lació
d’Àries la primera de les dotze constel·lacions del Cicle Zodiacal també
anomena Punt Vernal.
La muralla
medieval de la ciutat de València era un perímetre emmurallat que
va envoltar la ciutat des que va ser aixecada per ordre del català nascut a
Balaguer, Pere IV rei dels regnes de la dinastia bel·lònida de la Corona
d’Aragó en el segle XIV, temps en que s’hi parlaven occità, navarrès o basc i
català. Foren enderrocades en el segle XIX a iniciativa
del governador civil de l’Estat Espanyol, destacat promotor de la restauració de la
dinastia borbònica. Les restes que encara perduren estan
catalogades com a Bé d’Interès Cultural.
Jordi Salat