divendres, 12 de desembre del 2025

Carta Imaginària. Diàleg amb el chatGPT: Blas Infante als andalusos d'avui

DIÀLEG AMB EL chatGPT

PEGUNTA

Pots fer una carta de Blas Infante dirigida als andalusos d'avui?

RESPOSTA DEL CHATGPT

CARTA IMAGINÀRIA de Blas Infante, Pare de la Pàtria Andalusa, als andalusos d’avui:

Fills i filles d’Andalusia,
Us parlo des d’allà on habita la memòria dels pobles. I us parlo amb amor i amb preocupació.

He vist que, en els temps presents, alguns de vosaltres crideu contra altres pobles de la nostra península. He sentit, amb dolor, paraules d’odi contra Catalunya, contra uns germans que, com nosaltres, han patit incomprensió, menyspreu i centralisme. I us dic amb franquesa: cap poble oprimit pot permetre’s d’odiar-ne un altre.

Quan jo advertia que Andalusia havia estat “despersonalitzada”, no era una idea abstracta: parlava d’aquest fenomen que ara presencio.
Quan un andalús crida “A por ellos” o “Puta Catalunya”, no defensa Andalusia: defensa el centralisme que ens ha negat a tots la nostra essència.
Recordeu, fills meus, que la tragèdia més profunda d’un poble és confondre el seu opressor amb el seu germà.

No és Catalunya qui us nega el pa ni la dignitat.
No és Catalunya qui us roba la paraula ni qui us imposa un destí.
És la lògica d’un Estat uniformitzador, hereva d’un vell projecte de domini polític, allò que ens fa mal a tots.

Catalunya, Galícia, Euskadi, Aragó, Castella mateixa… tots som pobles amb història. Tots hem estat ferits per una mateixa mà que deforma les nostres ànimes perquè ens desconeguem entre nosaltres.

Per això us suplico:

No caigueu en l’odi. No feu vostre un crit que no neix del vostre cor.

El poble andalús, aquell que vaig estimar i intentar despertar, és un poble de llum, de fraternitat i de cultura universal. Un poble que, quan s’aixeca, s’aixeca per la justícia, no per la rancúnia.

Si heu de cridar, que sigui:

“Per Andalusia lliure!”
“Per la dignitat del meu poble!”
“Per una Espanya de pobles iguals!”

Dirigiu la vostra força cap a la reconstrucció del que som, no cap a destruir la germanor amb els altres.

La llibertat no consisteix a vèncer un altre poble, sinó a reconèixer-nos a nosaltres mateixos, a prendre consciència de la nostra identitat, història i valors.

I un d’aquests valors —el més profund— és la fraternitat mediterrània, aquella que uneix els pobles per damunt de les disputes que els poderosos volen sembrar.

Fills i filles d’Andalusia:
No deixeu que us converteixin en instruments d’un odi que no és vostre.
No deixeu que us robin la noblesa de la vostra ànima.

Lluitar contra un poble germà és sempre lluitar contra un mateix.

Jo somiava una confederació de pobles lliures i fraternals.
Amb vosaltres i amb Catalunya, no uns contra els altres.

Us abraça amb esperança i dolor,

Blas Infante
Pare de la Pàtria Andaluza

ChatGPT

Continuarà....

dissabte, 6 de desembre del 2025

1965 Les llengües vernacles considerades un perill per la unitat d'Espanya ( i actualment?)

                                                     


                             

Adulterar el significat dels mots és una estratègia colonialista, 

utilitzada per l'imperialisme espanyolista 


Li pregunto al chatGPT

—En el diccionari espanyol es va afegir una nota a la definició del mot llatí  «vernaculus» —com a «arma estratègica» contra la reforma vernaclista del Concili Vaticà II— per adulterar el sentit original del mot i fer-lo  rebutjable? 

—Resposta del ChatGPT Plus

La definició que associa llengua vernacla amb la llengua dels esclaus romans té arrels molt més antigues, tot i que el context ideològic del franquisme i la reacció contra el vernaclisme hi van influir indirectament.

En diccionaris espanyols

·       El Diccionario de la Real Academia Española (DRAE) incloïa definicions semblants molt abans de Franco. Per exemple:

o   DRAE 1884: «Vernáculo: lo propio del país en que se vive».

o   A partir del segle XIX i principis del XX, alguns diccionaris afegeixen «dicho de la lengua: la nativa, en oposición a la latina».

Comentari meu:

Actualment  2025, en el Diccionari de la Llengua Espanyola diu això:

Es va afegir: «Dit d’un esclau: Nascut a la casa de l’amo» 

Adulterant el significat dels mots es volia provocar un rebut al mot. Adulterar el significat dels mots és un arma de la contrareforma vernaclista que s'havia reobert amb el Concili Vaticà II. Ho van aconseguir? En parlem a continuació. Ho argumentem. La resposta és que sí: molts acadèmics catalans van caure en el parany i van rebutjar el mot vernacle —i encara ara el rebutgen—. 

El vernaclisme que donava un marc referencial universalista a les nacions autòctones o vernacles en lloc d’obrir-se de bat a bat  i fer-les reviure en llibertat i independència, va ser tancada i van continuar oprimides i «genocidades» (no poden créixer en funció del seus orígens, el seu Genos,  el seu Genius Loci)  dins el marc referencial —cultural i legislatiu— dels poders antivernaclistes. 

Es evident que la llengua que parlaven els esclaus de Roma, no era la llengua imperial aliena i alienista,  la llatina, sinó  la llengua autòctona o vernacla que parlaven quan eren lliures, abans de ser conquerits  i esclavitzats pels romans. La llengua del lloc la llengua del Genius Loci. La que comporta un marc referencial cultural natural i holístic latent a sota de les lleis imperials. Una llengua viva que emana del Genius Loci, i que «reviu i rebrota sempre al llarg de la Història i del temps, malgrat les lleis imposades pels seus malèfics i antinaturalistes opressors»

—Chat GPT

Franquisme i  Concili Vaticà II

·       Durant el franquisme sí que es va donar una càrrega negativa a les llengües vernacles (català, gallec, basc), perquè l’ideari era centralista i castellanitzador.

·       El Concili Vaticà II (1962-65) va impulsar la introducció de les llengües vernacles a la litúrgia (en lloc del llatí exclusiu). El règim franquista i sectors ultraconservadors van veure-ho com un perill per a la uniformitat religiosa i cultural, però això no va modificar oficialment la definició lexicogràfica.

Per què es manté l’associació amb esclaus?

·       És una herència etimològica. Però és cert que la combinació d’aquesta etimologia amb el context polític (vernacle = local, popular, menys digne) ha alimentat prejudicis culturals.

Conclusió global

·       En anglès i alemany, la definició contemporània de vernacular / vernakulär és: llengua pròpia d’un lloc.

·       Cap diccionari associa directament la llengua vernacla amb esclaus; només apareix en l’apartat d’etimologia l’origen verna («esclau nascut a casa»).

·       La càrrega semàntica actual és cultural i localista, territorial, no servil ni pròpia del esclaus.

He demanat un resum al chat GPT i em diu això:

La reacció del franquisme davant la defensa de les llengües vernacles al Concili Vaticà II

1. Context general

  • El Concili Vaticà II (1962–1965) impulsa la reforma litúrgica (Sacrosanctum Concilium) i obre la porta a l’ús de llengües vernacles.
  • El règim franquista veu aquesta obertura com una amenaça a la unitat política i cultural d’Espanya.
  • Franco activa un dispositiu polític-religiós per frenar l’entrada del català, basc i gallec a la litúrgia.

2. Actors principals mobilitzats per Franco

Bisbes afins al règim que actuen com a transmisors de queixes:

  • Fernando Quiroga Palacios (cardenal, arquebisbe de Santiago)
    • Coordinador de la línia oficial davant Roma; defensa de la litúrgia en llatí.
  • Casimiro Morcillo (arquebisbe de Saragossa / Madrid)
    • Figura clau del nacionalcatolicisme; pressiona contra les llengües vernacles.
  • Gregorio Modrego (bisbe de Barcelona)
    • Remet informes crítics sobre les iniciatives catalanes.
  • Altres col·laboradors puntuals: Bueno Monreal, Jubany (fase inicial), bisbes bascos conservadors.

Estructures civils del règim:

  • Ministeri d’Afers Exteriors (Fernando María Castiella): coordina les queixes.
  • Governadors civils (Barcelona, Bilbao): elaboren informes alarmistes.
  • Vicesecretaria de Educación Popular: rastreja activitats en català o basc.



OBSERVACIÓ

El vernaclisme  autèntic  i el concepte de llengua vernacla prové del mot "ver" que vol dir "primavera en llatí". 

Aquest concepte està relacionat amb el Punt Vernal, Àries o Anyell, constel·lació zodiacal.

Àries. Inici del cicle Zodiacal. Renaixement. Regeneració. Originalitat. ES relaciona amb el Genius Loci (La llengua vernacla seria la llengua de l'esperit del lloc).

Punt d'Àries

✔️ 1. ver – primavera

  • ver, veris (n.) significa primavera.

  • D’aquí prové vernus o vernal, que vol dir primaveral.


  • Jordi Salat

divendres, 28 de novembre del 2025

Lleida i lo Sagrat. La Seu Vella: El Dotze, la verge del "Blau", l'Anyell

 Lleida

La Seu Vella de Lleida i l'Art Sagrat

Arquitectura, iconografia i pintures murals






Ahir vaig visitar la Seu Vella de Lleida. Adjunto foto de la Porta dels "Dotze" Apòstols, entrada al claustre: verge romànica, estrella del rei Salomó, "dotze" finestrals interiors. (els exteriors són 5) Un simbolisme sagrat molt interessant.

En faré un escrit ampliant els temes que ja he tractat en el meu llibre "Dotze". Hi afegiré el significat del "blau" de la la Nostra Senyora del Blau que es pot veure en el centre de l'Estrella del rei Salomó, la seva relació amb "la sang blava" atribuïda a nobles i reis, i especialment als nobles bel·lònides de la Corona occitano-catalana d'Aragó.

També de l'Anyell que hi ha en una de les pintures de les capelles i el seu simbolisme i relació amb altres "anyells" com el de Sant Pere de Roda i Jaca i molt més...

El tema és molt important. Els adulteristes ho han silenciat, ho han explicat malament, no ho expliquen bé....

Cal identificar qui són els adulteristes i alienadors, i adonar-nos que n'hi ha a l'esquerra i a la dreta, que la lluita no és de classes socials, és de mentalitat.

Continuarà....

Jordi Salat

josalort@hotmail.com



Llibre Dotze


Jordi Salat

josalort@hotmail.com



divendres, 14 de novembre del 2025

Cristòfor Colom, Virrei del Virregnat Colombi va ser tancat a la presó de Reino de Castilla per independentista

 

Entrevista que m'ha fet la periodista Anna Clarà a Ràdio Ciutat de Badalona

qui era realment Colom? Quin era el seu pensament profund, la seva fe i la seva identitat? Per respondre aquestes preguntes parlem amb Jordi Salat

Cristòfor Colom, va ser tancat a la presó  pel jutge Bobadilla del Reino de Castilla per independentista aragonès: volia la independència del Virregnat Colombí. Després de Colom, es convertí en el Virreinato de Nueva España

nascut a Catalunya, amb avantpassats occitans (gascons)

La bandera adúltera del Capitoli de Washington i  els seus efectes  en la  opinió del president Donald Trump

Al final faig una referència al culte que es donava en el Temple del rei Salomó. Jo crec que era Baal, no era Jahveh. Això és molt revolucionari comporta un canvi de mentalitat molt profund. Molta gent no podria soportar aquest canvi, preferiran no creure'm; no creure-ho. Reflexionem-hi: A qui donaven culte els arquitectes del regne camita d'Hiram que va portar el rei Salomó per a construir el Temple?


Clicar per escoltar entrevista


Jordi Salat

josalort@hotmail.com


dilluns, 10 de novembre del 2025

Les 4 columnes de Montjuïc: més enllà de la senyera catalana, el simbolisme universal "adulterat i silenciat"

 Les 4 columnes de Montjuïc: 

més enllà de la senyera catalana, el simbolisme universal "adulterat i silenciat"

Entrevista que m'ha fet la periodista Anna Clarà per a Ràdio Ciutat de Badalona

Les 4 columnes de Montjuïc sovint s’associen a la senyera catalana, però Josep Puig i Cadafalch els va donar un significat molt més profund: espiritual, universal i arrelat a la cultura clàssica i a Ramon Llull. Enderrocades pel general espanyolista Primo de Rivera abans de l’Exposició del 1929, les columnes havien de convertir Montjuïc en una autèntica acròpolis catalana. Avui volem entendre què queda d’aquell projecte i del seu simbolisme. Per quin motiu no s'hi van  posar les victòries alades previstes en el projecte original?

Clicar aquí per escoltar entrevista


Jordi Salat

josalort@hotmail.com