dimecres, 27 de juliol del 2011

Desconstruir la catalanitat: La cripta del Park Güell de Barcelona feta per Gaudí






Cripta del Park Güell










Vaig escoltar els comentaris que feia una guia turística a un grup de turistes que visitaven el Park Güell, de Barcelona, construit per Antoni Gaudí. Es trobava davant de la construcció que es pot veure a la fotografia que encapçala aquest escrit.

Els deia que era una rotonda, i que "aquesta rotonda l'havia fet en Gaudí perquè hi poguessin donar la volta els carruatges que hi entraven amb els cavalls".


A mí se'm va fer molt estranya l'explicació. M'ho vaig mirar atentament i vaig constatar que un carruatge tirar per cavalls allí no hi podia donar la volta. per tant - vaig pensar- hi deu haver alguna altra explicació.

Vaig fer investigacions i una de les persones a qui vaig fer la consulta va dir-me que aquella construcció era un "elefant".

Un elefant? - li vaig insistir-.
Si si, va dir-me, és un elefant.









Un elefant- vaig comentar-li- es caracteritza per la trompa. On hi veus tu la trompa?
La trompa - va replicar- no hi és però les quatre potes si.
El meu interlocutor n'estava convençut i feia diverses teories al respecte.

Un dia vaig anar de visita al monestir de Sant Miquel de Cuixà. lloc relacionat amb la cultura catalana i Catalunya, actualment sotmès a l'administració política de França. Vaig veure la cripta d'aquest monestir i em va venir al cap la cripta del Park Güell que havia fet construir Gaudí.

Aquesta cripta té unes explicacions molt interessants pel seu significat, ja que té algunes observacions de caràcter hermètic relacionades amb els dons de l'Esperit Sant - segons em va dir un estudiós de la Catalunya Nord-, i també, arquitectònicament, pel fet de ser una cripta feta amb una columna central.




Cripta de Sant Miquel de Cuixà







Aquesta explicació em va semblar més convincent que no pas les anteriors.
Vaig fer-me una sèrie de raonaments al voltants de dos fets:

Com és que no expliquen això els guies turístics catalans que enseyen la cripta del Park Güell als milers de turistes que visiten Barcelona i per tant la capital de Catalunya?

Vaig pensar que probablement,i des de determinades instàncies acadèmiques, es vol amagar l'hermetisme de l'obra de Gaudí i també, evitar parlar d'uns territoris de cultura catalana, com és el cas de Sant Miquel de Cuixà, que va ser anexionat a França i dels fets històrics que ho va motivar.

Se'm fa evident que un poder fàctic està descatalanitzant i adulterant el patrimoni arquitectònic català i tergiversant l'obra d'Antoni Gaudí.

L'altra, és que, se'm fa evident que un determinat tipus de persones, autòctones que viuen aquí i forasters que venen a fer-hi turisme, s'empassen totes les explicacions que els donen sense pensar-s'ho. Sense raonament.

Una de les característiques negatives de la nostra societat actual, és aquesta actitud de "credulisme irracional". Creure, només pel fet que ho diu una autoritat acadèmica, en molts casos engendrada en un temps de censura en que s'ensenyava allò que convenia que fos cregut, més que no pas allò que era de Veritat. Es va abolir la censura,però ens va deixar els acadèmics censurats. Tenim, com a conseqüència de tot això, un problema de seny, de criteri propi que ens forgi una consciència raonada i també de mentalitat.

Hi ha persones que saben pensar, hi ha persones que necessiten creure.
Jo voldria ser dels que pensen, però encara no em conec prou a mi mateix.

Jordi Salat

8 comentaris:

Anònim ha dit...

El lloc també es conegut per la "Cova de l'Elefant"

Joan

Anònim ha dit...

Tot lo que dius sobre la Cova al entrar al Park, es coneguda com Entrada de Carruatjes i també, seguint a en Carandell, com "Cova de l'Elefant"
Però Carandell va mes enllà, i parla de l'esglèsia que tu dius i fa comparacions amb la columna del interior, i va mès enllà... Però aixó ja ho trobaràs en el llibre de Carandell "El Park Güell...", quan ho relaciona amb el Grial...


Joan

Anònim ha dit...

A Cuixà, veient la cripta, també em va recordar el Parc Güell, i la Colònia Güell amb la seva cripta.

A la cripta de Cuixà, amb un estil molt primitiu, l’esperit, l’impressió que transmet, és la mateixa que a la Colònia Güell, i al Parc Güell.

La d’en Gaudí i la de Cuixà, son arquitectura amb ànima, a diferència de l¡arquitectura actual, completament buida de significació.

Una forta abraçada,

Josep Colobran

Anònim ha dit...

El sentit hermètic d' en Gaudí 'és difícil d'explicar al públic, tantmateix hi podríem explicar la catalanitat: la volta catalana, altres indrets on podem observar l'arquitectura catalana: Sant Miquel de Cuixà o la Sala de la Contractació de la Llotja de València...

Anònim ha dit...

Conocida por “Cueva del Elefante” y “refugio de carruajes”; ¿Cámara de Reflexión o de Meditación?
Su columna central, cónica, parecida a la de la cripta de Sant Pere de Rodes (cerca de Cadaqués, Girona). También referencia a capillas del Temple que solían tener una columna en el centro. Sus dos “patas” delanteras, evocan las columnas “B” y “J”. En La Pedrera (o el Park…) se repite la columna central debajo de la galería de la planta principal.
Columna central como expresión del Árbol de la Vida.

La referencia de algunos biógrafos sobre la cripta de Sant Pere de Rodes, es por la relación que se establece con el Santo Grial (Sang Reial; Sangre Real...); tema que ampliaremos ya que el Park es una gran copa-cáliz, menorah

Sweeney nos habla de la “Columna central en una gruta circular en el Parc Güell” (“Antoni Gaudí”. Sweeney y Sert. P. 144); pero esta misma columna también podría representar la “trompa del Elefante”, paralelismo con la columna de basalto en el Atrio de la Cripta de la Colonia Güell.

JOAN

ROSA Mº ha dit...

Ens podrieu fer cinc cèntims de les observacions hermètiques referents a la cripta de Sant Miquel de Cuixà, que us va explicar l'estudiós de la Catalunya Nord? ës un tema que considero molt interessant i ens heu deixat amb la mel a la boca.
Moltes gràcies

Jordi Salat ha dit...

Resposta a Rosa Mª
El què van dir-me no t'ho puc transcriure, literalment no ho recordo; però sí compartir amb tu la idea que em van transmetre.

Fixa't que és una "cripta"
De la paraula "cripta" se'n deriva "escriptura"

La columna central és com un punt dins del cercle.
El punt i el cercle tenen un simbolisme relacionat amb "el naixement"
El naixement pels cristians, no és un naixement biològic, sinó un naixement vol dir "néixer de dalt" o sigui un "néixer en l'esperit, l'Esperit Sant.

Fixa't en que el mot "escriure"...
ve del mot "escriptura"...
i aquesta ve del mot "cripta"....

De fet, ara mentrestant t'escrivia, se m'ha acudit de pensar que el mot "escriptura" potser sigui un mot català, de la zona on es parla "català salat" - que fa servir la "s" com article, en lloc de la "l" -, com és el cas del Rosselló on es troba Sant Miquel de Cuixà; així doncs:
"escriptura", voldria dir "la criptura"

De fet l'article "es" és masculí, i hauria de ser "el" criptura;no obstant jo l'interpreto en el sentit neutre; es pot considerar que adopta una forma neutra "lo críptic o criptòfic"

De la "cripta", la "criptura".....

La "criptura" és el contingut - essència o substància - "del texte" escrit. És quelcom espiritual.

O, també, en poden dir "esotèric"; esotèric, però, en el senti de quelcom "interior" (criptura) que està contingut en quelcom "exotèric" (lletres del tex).

Metafòricament, podríem dir que: les lletres del text, són com un got; la criptura, és com l'aigua del got.

Quan llegim, hem de beure...

Anònim ha dit...

Hola Jordi, aquesta construccio amb una columna central, em recorda construccions de la Capadocia, on a part de les esglesies i tunels i estances excavades a la roca sorrenca hi ha sales construides sota la casa de superficie, a mena de criptes, que m'han recordat Cuixa. Et parlo de memoria, i ja fa forces anys que hi vaig anar, pero potser pot tenir-hi relacio